fredag, april 01, 2011

En kampsång i natten

(En helt nyskriven dikt, som kanske kan uppmuntra och inspirera i svåra stunder?)

Håll ut, vännen min, var stark
du ska åter få stå på fast mark
Var stark, min vän, håll ut
varje lidande har sitt slut

Om än natten gör dig aldrig så svag
kan hoppet bära dig till nästa dag
Låt den sköra tråden bli en kraftig lina
som släpar dig rakt igenom all pina

Men man känner sig så ensam när man lider
trots att människor har lidit i alla tider
Om du vågar gå här vid min sida
kanske vi kan hjälpas åt att lida

Ser du mig? Hör jag dig?
Lär jag dig? Bär du mig?

Du har aldrig förtjänat att ha det så svårt
det har kanske inte jag gjort heller ...
Finns det ändå en mening med det som känns hårt?
Är det en djupare sanning som gäller?

Är vår kamp livets allra största läxa?
Det är i lidandets mylla som modet gror
Vi märker när vi tar chansen att växa
att vi är så mycket starkare än vi tror

När gryningen kommit var det kanske inte så viktigt
att vi får ha det som bäst nu och här?
Kanske tycker vi då att det som räknas på riktigt
var vilken sorts människa vi är?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar