söndag, mars 20, 2011

Särsk riv ningar

Märkligt vad många olika sorters öl det finns nu för tiden. Gå och titta i vilket snabbköp som helst! Det finns massor av spännande ölsorter, vissa med annorlunda färger, ex: blåbärs, andra hämtar av okänd anledning sin karaktär ifrån djurriket, ex: björnbärs, tranbärs. Tidigare visste jag inte ens att det fanns en hybrid mellan öl och vin: vinbärs. Svart vinbärs verkar vanligast.

Först förstod jag inte varför det stod ”dryck” efter ölnamnen (ex: Svart vinbärs dryck), men sedan upptäckte jag till min stora förvåning att man faktiskt kan få sin bärs som soppa också (ex: Blåbärs soppa). Häftigt!

3 kommentarer:

  1. Sär skriv ning ar är verkligen jätte jobbiga! :)
    Allvarligt talat, du som är språkligt begåvad, kan du tala om för mig om det heter överhuvudtaget eller över huvud taget?? För jag har alltid skrivit ihop detta, men nu läser jag det särskrivet i böcker. Likadant med i dag och i stället. Jag fattar ingenting...

    SvaraRadera
  2. Fia, i alla dina exempel är nog båda gångbart. Skriver man ihop de uttrycken så är det mest en bekvämlighetsgrej, eller att vi använder uttrycket som om det var ett eget ord.

    Jag ska göra ett nytt inlägg där jag förklarar vad som är särskrivning för mig.

    SvaraRadera