söndag, maj 08, 2011

Rebellens segertal

Förr, när jag var ung och naiv
så respekterade jag och lyssnade på auktoriteter
föräldrar och lärare styrde mitt liv
och Gud och regeringen och allt vad de heter

Men så började jag undra:
Vad visste väl dessa
om mig och hur mitt liv borde vara?

jag lät trummorna dundra
och liarna vässa
all auktoritet kunde flyga och fara

Jag tänkte att jag vet väl själv bäst
hur jag ska sköta det som är mitt
bara jag kan göra livet till en fest
och då måste jag få springa fritt

Ingen skulle få kväva mina lågor
jag rev varje mur och vall
jo, jag ville inte ens ha tak och golv

Men ack!
Nu driver jag för vind och vågor
det enda fria är mitt fall
och mycket snart slår min klocka tolv

Jag tänker nu tungt
på hur jag gått med väldiga kliv
mot just denna punkt
här, i ruinerna av mitt liv

****
Jag vandrar ensam med min egen lag
jag har gått dit jag trodde jag ville gå
Men en gång i tiden så vandrade jag
med andra som jag "naivt" lyssnade på

O, vad jag önskar att jag visste idag
allt det där som jag förstod då

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar